tirsdag den 29. januar 2008

Blottet ...

vi kender allesammen det at nogle mennesker åbner vi bedre for end andre, i perioder er vi mere lukkede end andre, det kan være pga. dårlige erfaringer, nogle kan have udnyttet eller misbrugt ens åbenhed, så vælger vi at trække følehornene lidt til os selv igen og vores forsvarsmekanismer går igang især når vi møder nye mennesker .. for vi vil jo beskytte os selv.
jeg har lært med tiden hurtigt at sortere mennesker fra, nogle er så åbenlyse dårlige for at det siger sig selv, andre kan man være i tvivl om og man må tage en chance og beslutte sig for om man vil åbne op eller ej.
Nu har jeg efterhånden en del år på bagen :S nogle og 30 for at være mere præcis*G*
jeg tror jeg har oplevet alle facetter af mennesker, jeg arbejder med mennesker og har gjort det i mange år, så nogle ting ser jeg med det samme og jeg spotter tit mange små ting som mange andre ikke ser, netop fordi jeg er trænet i at se det som ikke skal være åbenlyst .. det som vi alle prøver at skjule.
Jeg er nået et punkt i mit liv hvor jeg vælger mine kampe, jeg gider ikke kæmpe bare for at kæmpe, det kan være på jobbet, det kan være andre steder i mit liv.
Så oplever jeg at nogle i min omgangskreds svigter, lyver eller direkte går bag min ryg.. ja så lukker jeg af for det med det samme, jeg gider det ikke, det er simpelthen ikke min tid og mine kræfter værd.
Men når nu det negative er sagt så skal det positive da også med.
jeg oplever også at jeg er ikke bange for at blotte mig mere når jeg så danner nye venskaber, jeg er jo mig på godt og ondt, surt og sødt. jeg kender jo selv mine dårlige sider og hov det er jo så ikke alle der syntes at de sider som jeg ikke selv er så glad er dårlige, nogle mennesker har faktisk vist mig at de sider rent faktisk også er positive og kan bruges til andre ting end jeg selv har set.
jeg har har da også kunnet måle mig selv i forhold til andre og kunnet se at jeg rent faktisk var et bedre menneske nogle gange, ja jeg mener godt man må rose sig selv ... så længe man ikke tipper over i det narcisistiske og mener at man bare er bedre i alt ;-)
det mest fantastiske er at jo mere man egentlig kan blotte sig for et andet menneske(mener ikke rent fysisk blotning her :P) jo mere fri bliver man egentlig, mennesker som siger tingene til mig som de er, dem der giver mig kritik jeg kan bruge til noget, dem med de saglige argumenter som jeg kan tage til mig og vende og handle på ........... Yeeeehaaa det er fantastisk... jeg udvikler mig jo .. jeg lærer og ja jeg bilder mig ind at jeg bliver et bedre menneske af det.

En ting er at vi kan ikke være elsket af alle ;-) og heldigvis da, hvis alle kunne lide en ... er man så unik ? eller har man bare behovet for ikke at støde på konflikter? eller mangter man bare ikke tanken om at man ikke er populær ?

Som en sidste ting .. som rent faktisk er noget jeg lever efter på alle områder af mit liv så er det :
jeg har altid retten til at sige til og fra, det mener jeg vi alle har.. uanset vores baggrund for at gøre det! med det syntes jeg også følger: at tage ansvar for sit liv, stå ved hvad man siger og gør og tage konsekvenserne af sine valg..både de gode som dårlige konsekvenser.
Man vælger selv sit liv ;-)

med varme tanker

tøsens verden

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej i tøsens verden :-)

Nogle af de sidste ord du skriver i det her indlæg, er noget omkring retten til at sige fra. Jeg tror den er uhyre vigtig at have med sig hvorend man er. Jeg tror nemlig mange glemmer det!

Jeg oplever også mange (og jeg skal selv tage mig i det), ikke at kunne li at sige fra, af frygt for man sårer den anden person. Men så skal den lige vendes engang synes jeg.

Hvis et menneske vil sige fra overfor mig, men ikke gør det fordi jeg bliver ked af det. Hvad mon så jeg bliver, når det går op for mig, at personen har været omkring mig, uden egentlig at have lyst til, bare fordi personen mente at det var hensynstagende. Jeg ville blive edder rasende. Jeg ville føle mig bedraget.

Alle har ret til at sige fra og blive sagt fra. Det andet er falsk. Man kan skisme ikke tillade sig at blive ved et menneske, man egentlig ikke har lyst til at være ved, blot af hensynstagende.

Tror der er en der fortalt mig engang, da jeg sad på skolebænken, at det hedder HENSYNSBETÆNDELSE!

Jeg er også en af dem der ser ting, små ting, mange andre ikke ser. I kraft af min uddannelse, og mange års arbejde med mennesker, er jeg næsten trænet til at se det. Men det sker, og er sket ganske for nylig, at jeg ikke så mig for! Jeg blottede mig, heldigvis begrænset! For ganske kort efter faldt brikkerne på plads.

Jeg blev betaget af ordene! Jeg blev betaget af bedraget, som jeg ikke så som bedrag, men som en hård skæbne. Heldigvis var jeg ikke så engageret at det rørte ret meget andet i mig end foragt. Måske en smule medfølelse...

Jeg er blevet for gammel til det ;-) Jeg gider det ikke mere. Jeg gider ikke spilde min tid på mennesker, der ikke respektere mig. Og jeg skal ikke længere redde alle tabte sjæle jeg møder på min vej... vel?!?

Sikke du får mig til at reflektere! Kan kende det meste af hvad du skriver. Det er dejligt! SÅ skriv noget mere ;-) Det er så bekræftende at der er en derude, der stort set tænker som jeg, så er jeg ikke længere en afviger.. Nu er jeg en afviger ud af flere.. eller... 2 i det mindste ;-) ;-)

Hav en dejlig dag!
LK