torsdag den 12. februar 2009

Psykopati/sociopati

En bekymring inden for BDSM og S/M verdenen er ikke kun at få overskredet sine grænser fysisk, der er en anden fare som sikkert er betydeligt mere fremherskende i denne verden… nemlig den psykiske del af legen med S/M.

Der er en betydelig fare for at rende ind i psyko/sociopater …
Internettets indtag i vores dating verden betyder at disse mennesker har fået en ny legeplads og ikke mindst med det, så er det den perfekte legeplads for netop sociopater (denne term er mest brugt i Usa, men psykopat er er faktisk det samme dog bruges ordet psykopat ikke i professionelle sammenhænge mere det hedder nu : Dyssocial personligheds forstyrrelse) For man kan være alt bag en skærm.

Grunden til at man ofte kan støde på sociopater i BDSM verdenen er ene og alene kontrol delen som sociopater er nød til at have for at kunne trives og leve som de gør.
Det er den perfekte verden med slaver og slavinder = der kan de udleve deres kontrol uden de store spørgsmål bliver stillet for de har jo rollen som Sadister/Dominante.

Generelle træk hos sociopater

charmerende, karismatiske dog overfladisk som bliver brugt ens på alle mennesker (tendens til det slimede i charme)

Manipulerende og bedragende – de anerkender ikke andres rettigheder – deres offer er bare til for at blive brugt i deres spil

Opblæst ego – nogle ting er bare deres ret uanset konsekvenser for andre mennesker.

patologisk løgn- de er ikke i stand til at tale sandt, alt får en drejning- selv små ligegyldige dagligdags ting, de er meget overbevisende i deres løgne og hele deres liv er opbygget af løgne.

Manglende samvittighed – de er ude af stand til at føle skyld over hvad de påfører andre mennesker af smerte.

Overfladiske følelser – de er i stand til at virke omsorgsfulde og kærlige, men det er IKKE dybtfølte følelser … sociopater kender ikke disse følelser i dem selv, men har tillært sig at det er det der skal til for at vinde andres tillid kærlighed.

de er ude af stand til at elske og føle kærlighed som alm. Mennesker!

De skal konstant have stimulation – oftest i form af utroskab – mange partnere - ludomani osv.

De er ude af stand til at have empati – med ord kan de give udtryk for at de forstår, men de kan ikke føle det og er ligeglade.

pludselige raseri udbrud – mangel på kontrol over deres vrede, gerne iblandet små udbrud af kærlighed og omsorg … et spil oftest kvinder bliver afhængige af et typisk møsnter for misbruger og misbrugte.

De har ingen venner – de er ude af stand til at bevare venskaber, ofte vil de omtale tidligere ”venner” som viser sig at have været tilfældige bekendtskaber.

Ligegyldighed i forhold til at ødelægge andres drømme og liv, de påtager sig INTET ansvar heller ikke selvom de præsenteres for åbenlyse beviser på deres udåder/gerninger.

Offerrolle – de omtaler andre fra eks. Arbejdsplads eller tidligere partnere som folk har behandlet dem dårligt og de selv er ofre for andre menneskers dårlige behandling kort sagt : det er alle andres skyld end deres egen. Sociopater har ingen selvindsigt og vil ALTID give andre mennesker skylden for alt!!!

Ude af stand til at opretholde deres egne planer for eks. Fremtiden… de skifter ofte arbejde eller bopæl.
De kan ikke finde ro og rykker hurtigt videre. Har man derfor et længerevarende forhold til en sociopat kan man være ret sikker på at utroskab finder sted i stort omfang.


Desværre opdager man først disse mennesker når det er for sent, man har involveret sig og fået følelser.
Når du får den første fornemmelse af at tingene måske ikke helt stemmer så hold fast i den følelse!!!! For den er sjældent forkert – i det øjeblik du afslører en sociopat og opdager hvad han/hun er … så LØB, du kan ikke forandre dem og de kan ikke forandre sig selv.

Vælger du at konfrontere sociopaten så vær klar til helvede……… så snart de ved at de er afsløret bliver de kolde som is og kan blive meget ubehagelige!
Deres største angst er at du får kontakt til evt. andre tidligere partnere af deres og får sandheden derfra … så har de mistet en del af deres jagtmarker og det tager de ikke pænt.
Du vil ikke kunne genkende den partner du har haft gennem længere tid det du troede var kærlighed er erstattet af en isnende kulde og et had du ikke vil kunne genkende, du vil blive knust psykisk og efterveerne af et forhold til en sociopat er mange og langvarige.
I vil få brug for venner og veninder i stor grad.

Pas på jer selv derude J

Skulle nogle have erfaringer af denne slags er i velkomne til at kontakte mig .. bare til evt. snak men også gerne til råd og vejledning.
Jeg har mange års erfaring med sociopater både personligt men også arbejdsmæssigt.

49 kommentarer:

tøsens verden sagde ...

Kære Laura
Her er lidt til dig som du har efterspurgt :)
håber du kan bruge det.
Du er meget velkommen til at kontakte mig

Knus
tøsensverden

Gentle Man sagde ...

Fremragende.

Det er godt og rigtigt, at disse ting bliver sagt klart og tydeligt. Det, du skriver, er godt og rigtigt, klart og tydelig og ... det kan ikke siges ofte nok.

Psykopatien er, tror jeg, netop det, bibelen beskriver som 'det onde selv'. Midlet mod det er også beskrevet: "Vig bort!"

Anonym sagde ...

Kære Tøsen.
Hvor er det godt, at du tager dette emne op. Det er så vigtigt - især indenfor BDSM - at være særdeles opmærksom på sine egne reaktioner og tage dem alvorligt.

Der er ikke nogen følelser, som er forkerte. Følelser er følelser. Hvis en slavinde eller submissiv bliver i tvivl eller bange, må det tages alvorligt. Det skal ikke hverken bankes ud af hende, undertrykkes eller bortforklares. Det skal respekteres og føres igennem en proces ved dialog og ved overensstemmelse mellem ord og handling.

Gentle Man sagde ...

Skulle nogen have ønske om at forberede sig bedre til at genkende sociopaten, kan jeg varmt anbefale bogen 'Charmør og tyran'.

http://www.ahot.dk/bog/boganmeldelse.asp?ID=129

tøsens verden sagde ...

Kære Gentle Man og hanskvinde

Tusind tak for jeres kommentarer, som jer mener jeg også det er et meget vigtigt emne både generelt set men især i bdsm verden som er vokset med internettes indtag i vores hverdag, lige præcis af denne vej er sociopaters adgang til os som slavinder/slaver/submissive/tøser blevet endnu nemmere og endnu sværere for os at opdage da langt den største kontakt i det første stykke tid netop som regel er på skrift og kan være meget svær at gennemskue.
Vores søgen efter kærlighed som mange søger via nettet gør måske nok også at vi ofte overhører vores egne signaler.

Kærligst
tøsensverden

Anonym sagde ...

Jeg takker mange gange for du tog dig tiden til at skrive det. Meget informativt og ikke mindst vigtigt.

Tak *S*

Anonym sagde ...

Det er så evigt sandt hvad du skriver.. Det værste ved dem er, at du aldrig tør stole på nogen igen efter at have mødt en af dem.
Det giver dig ar for livet, som aldrig, aldrig heler.

Five

Anonym sagde ...

Tak for disse ord. Du har lige ramt plet! Har selv lige haft en inde på livet i 2 1/2 år og jeg kan anbefale 4 ting.

1. Skift til udeladt nummer.
2. Skift mail adresse.
3. Gå til lægen hurtigst muligt og få lavet HIV, kønssygdomme og livmoderhalskræft test.
4. KOM UD AF DET HURTIGST MULIGT!

Anonym sagde ...

Hej tøzen. Jeg kom forbi din blog, da jeg søgte på sociopati. Tak for din gode beskrivelse - og resten af dine smukke og rørende ord, der trak mig ind, så jeg måtte blive hængende og læse flere indlæg.

Kh T

Anonym sagde ...

hej tøsen,

hvordan kommer man i direkte kontakt med dig? Kan ikke finde nogen links til din email nogen steder. Vil gerne vende nogle ting med dig vedr dit indlæg omkring sociopater fra den 12 februar 2009.

/s

Anonym sagde ...

Ja - det er er klar beskrivelse. Det værste er når de er intelligente og har en vis psykologisk indsigt. De er så gode til at efterligne det, de ved man længes efter.
En god test er: Bed dem om noget, der koster dem et offer. Det vil de aldrig give. De vil kun have noget af andre.
De har sikkert mange gode argumenter og undskyldninger - men dybest set handler det bare om at få alting gratis og nemt. De ved det godt når de gør andre fortræd - men vil ikke indrømme det - fordi de ikke vil hindres/forstyrres i deres forehavender.
Og se også efter storhedsfølelsen - spørger man nærmere, synes de altid, at de dybest set er bedre til alt/pænere/klogere osv end andre (under)mennesker.

Unknown sagde ...

Du efterlyser mere om psykopati, jeg kan anbefale dig at se facebooks gruppen: Et liv med en psykopat.

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=18514034286&ref=mf
Jeg har i denne gruppe oversat en række artikler fra en norsk psykolog Rune Fardal, der har fingeren på pulsen og har udgivet bøger om psykopati.

Den giver et godt indblik i de mekanismer psykopaten anvender, og ikke mindst beskriver den psykopatens evne til, at intimidere ofrenes omgangskredse, familie og arbejdspladser, hvor psykopaten projicerer sine egne træk over på ofrene, og manipulerer omgivelserne til at tro, at offeret er psykopaten, og psykopaten er den forfulgte.

Meld jer ind i denne Facebook gruppe, det er nyttig viden, og ofrene beskriver også lidt af det de udsættes for.

Mvh.
Flemming Kibsgaard

Anonym sagde ...

Selv her flere år efter får jeg stadig gåsehud og bliver vred, når jeg kan sidde og sige "Check, check, check..." til de punkter der kendetegner psykopater. Jeg har heldigvis fra en tidlig alder lært at gennemskue folk, så jeg opdagede hurtigt at noget var galt. Det værste for mig var at finde ud af at mange af dem, som jeg betragtede som venner ikke stolede på min dømmekraft i denne sag. Oplever I andre også at folk tror man overdriver, når man kalder tingene ved rette navn?

Anonym sagde ...

Utrolig god beskrivelse. Jeg er målløs! Jeg gik i sin tid til lægen, efter et brud med in datters far. Jeg er psykisk ustabil i perioder og lægen var enormt omsorgsfuld. Jeg fik et kæmpe crush på ham (jep, forelsket i min læge...hvad giver i?) og efter selv at have kontaktet ham blev jeg stille og roligt spundet ind i hans løgne og det hele endte med, at vi mødtes privat. Det viste sig dog, at han var i et etableret forhold og efterfølgende oven i købet har spredt rygter om mig, som værende en eller anden sindsyg patient, der siger at han og jeg har haft sex og at det ikke passer. Jeg forestiller mig, at det var et stunt han lavede, for at komme mig i forkøbet, hvis jeg nu skulle være ligeså gement et røvhul som ham...just in case-agtigt! Jeg har dog ingen rygter spredt overhovedet. Men det har han så sandelig og det har jeg lidt meget under i denne by vi bor i og han nægter at tage ansvar for noget som helst. Han har sikkert løjet så meget om det, at han nok selv er begyndt at tro på det. Har mange år efter haft kort kontakt med hans tidligere partner, som han var sammen med dengang. Hun bekræftede mig blot. Manden er stjerne psykopat. Hun beskrev overfor mig, hvordan han konstant indsmigrede sig og gav hende dårlig samvittighed, så hun ikke kunne bryde ud af forholdet, selv om hun opdagede hans utroskab (via mig, faktisk!). Jeg er heldigvis i terapi nu, men det har taget hårdt på mig og så snart jeg har gjort min uddannelse færdig, er jeg og min datter flyttet væk fra denne by. Stakkels de kvinder/patienter der møder op hos ham. Han er indbegrebet af et monster! Det kunne jeg ikke se dengang. Var blot 26 år og gik rundt med en ubehandlet depression. Men jøsses, når jeg tænker tilbage....jøsses....

Anonym sagde ...

hvordan bliver en person sociopat? Noget der grundlægges i barndommen og hvis ja, er det så rimeligt at bebrejde sådan en person?

mvh Mads

Anonym sagde ...

Nej Nej Nej hvor er det bare utroligt hvor skræmmende akkurat samtlige punkter du har nævnt om at være sociopat passer som hånd i en handske til min eks kæreste!!! Jeg har været samm m ham i to års tid, og har gentagne gange været udsat for alt det du nævnte, og kunne slet ikke finde ud af hvad der var galt, tænkte bare det var noget i barndommen, at være inkarcereret osv osv, men WOOOOWWW!! jeg helt chokeret over det her.. nu ved jeg endelig hvad der er galt med ham og nu kan ejg virkelig samle mig selv fordi jeg nu ved hvad grunden til hans opførsel er! Tak for denne artikel!!

Anonym sagde ...

Selvfølgelig skal man passe på sig selv!

MEN man kan komme til at fokusere så meget på ovennævnte punkter, at man på den ene eller anden måde kan se kendetegnene hos alle; dog udtrykt i større eller mindre grad - her vil der være tale om confoundere (et forhold der "forvirrer" en undersøgelse).

Pas på med selv at stille en diagnose, det hverken etisk eller videnskabeligt forsvareligt - lad KUN fagfolk der har den rette uddannelse og erfaring med de berørte emner stille diagnosen!

Vælger man selv at "lege" psykiater, vil man ende med at såre mange mennesker UBERETTIGET. I sidste ende kan man blive meget alene, bl.a. pga. angsten for at møde "monstret" igen, mv. - dog vil det være ansvarsfuldt (for en selv og andre) at søge relevante fagfolk, der kan gennemskue situationen, og hjælpe én på vej til en bedre tilværelse uden angst..

1) Tænk jer om
2) Lad være med at være fordømmende og fordomsfulde
3) gå ikke på kompromis med enhver persons grundlæggende rettigheder

Held og lykke :)

Anonym sagde ...

Selvfølgelig skal man ikke generalisere og slynge om sig med fragmenter fra diagnoser i psykopati, det skader mere end det gavner, da begrebet psykopati udvandes og svækkes når det antager karakter af skældsord.

Man går psykopaternes ærinde derved, da psykopatien svækkes når det bliver et skældsord.

Der er 20 dimensioner i diagnosen psykopati, hvor der mindst skal være 5 del symptomer for at begrebet psykopat kan anvendes.

maja sagde ...

1000 tak for denne enkle og klare forklaring.Jeg havde en "veninde" som jeg havde på fornemmelsen var sociopat.Og nu kan jeg se at jeg havde ret... Da jeg så endelig fik mig frigjort fik jeg helt ny energi...Skøøøønt

Christian W. Jensen sagde ...

Hej Tøsen..

Faldt over det her indlæg i min søgen efter sociopater :) Vil meget gerne lære mere i forbindelse med mit skriveri. Læs evt. på min blog under Beskytter 2... Håber du får tid til at skrive mig, da jeg ikke kan finde en emailadresse på din blog

Anonym sagde ...

Jeg er en fyr, der har haft en kæreste, der var sociopat. ALT hvad du beskrev passer 100%. Det eneste gode man kan gøre er at sprede ordet til venner og bekendte, der er single - både piger og ligeså høj grad fyre. Jeg ønsker ikke for andre at de skal gå igennem det samme følelsesmæssige helvede, så jeg håber, at jer der læser dette vil være opmærksomme på at advare folk i kender.

Anonym sagde ...

Hej .. ved ikke om det er normalt.. men kan jeg få dig til at sende en mail til mig da jeg har en del spørgsmål der kører rundt i mit hovede??

Cassandrajsvendsen@gmail.com
Hilsen 17 årig pige

Anonym sagde ...

Kære...
Tusind tak for meget præcise ord. Efter et (alt for) langt forhold til en sociopat, bemærker jeg især dit råd om at komme væk. Og det kan tage ÅR at finde ud af, at der intet er at gøre andet end at gå - og det gør så ondt indtil da, men det er er den eneste handling, der vil virke overfor en sådan personlighed...

kærlig hilsen

sarah93 sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Jeg har lige opdaget efter to år at min kæreste har haft en dating profil det sidste år mens vi har været sammen. Aner ikke hvor mange kvinder han har været i kontakt med eller hvad han har lavet med dem, heldigvis fandt jeg ud af det da en af de hvinder han havde været i kontakt med søgte ham på facebook.Hun kunne ikke se at ha stod i forhold med mig da han havde sørget for at sløre det derinde for andre end hans facebook venner. Heldigt for mig, havde de tilfældigvis en fælles ven langt ude, og da hun gik ind på den ven, kunne hun så se han var i forhold med mig. Er glad for der ikke gik længere tid, men er jo bange for hvor mange andre kvinder han har kendt, og ved jo ikke om de har haft sex eller hvad. Han har ikke villet indrømme det selvom jeg havde klare beviser, og det er jo det en sociopat kan ik? Efter jeg fandt ud af det blev han iskold og har faktisk slettet hele sin facebook profil, nok så han ikke en anden gang kan blive genkendt. Det vilde er også, at han inde på datingsitet udgiver sig for at være hemmelig agent og fortæller mange syge historier, og til dagligt arbejder han bare i lufthavnen:-) Han fik mig til at føle mig som den eneste og smukkeste kvinde i verden, han var forstående, lyttende og rummelig og bekræftede mig konstant. Tænkte at jeg havde skudt papegøjen I ved....men nej.
Synes I jeg skal anmelde hans profil til datingsitet? Ved ikke om det hjælper noget men det er jo synd for de kvinder der ryger i hans spind.
Har det hjulpet nogle af jer til at heale, at have snakket med nogle eks kærester, for så vil jeg prøve at finde frem til en af dem??
Hilsener fra en meget ulykkelig og knust pige:-(

Anonym sagde ...

trist trist

Anonym sagde ...

Glem ikke at han/hun også bare er et menneske. Vælger man derimod at gå i behandling kan alt blive normalt igen. Jeg smuttede fra min kæreste efter 2 år og nu er vi sammen igen. Han var i behandling blot 2 mdr. Og er hel rask dagen Idag. Men der var tale om vaner som sku udarbejdes selvom alle kaldte ham sociopat. Pas godt på for de fleste mennesker i verden vil godt kunne genfkende sig selv ved

Anonym sagde ...

De fleste ting. Og det betyder absolut ikke at de er sociopater på nogen som helst måde. Pas på derude hvad i påføre folk ved at kalde dem syge. Det er ikke fair.

Karina sagde ...

Det får du fuldstændig medhold i

Mette sagde ...

Jeg skriver fordi jeg lige har mødt en her i lørdags som har fortalt mig lidt om sig selv. Han er lige trådt ud af et forhold efter næsten 2år.
Han blev kaldt psykopat både fra hans ekskæreste men også fra ekskonen. Det startede med at han smuttede fra ekskonen som han har 3 børn med i 2010 og efterfølgende mødte en sød pige som han faldt for i byen.
Da han blev afsløret i sit dobbel liv blev han kaldt psykopat fordi han ikke havde fortalt kæresten at han fortsat boede hjemme hos eks konen. Han er hel normal og er i slutning af 30'erne. Han viste mig 2 stykker papir som eks kæresten havde printet til eks konen fra denne hjemmeside. Og jeg har derfor reageret. Han er igang med at afvikle et opholdsforløb i et fængsel som afsluttes til okt. Jeg glæder mig til at han kommer ud for jeg er næsten sikker på at ingen af beskrivelserne passer på ham. Selvom to uvidne mennesker har erklæret psykopat har han det sort på Hvidt at han ikke er det.

Christina sagde ...

Ja man skal pas meget på hvilket frimærke man gi'r folk.

Sexy sagde ...

Man kan ikke bedømme ud fra generelle emner. Så jeg forstår jer godt Mette og Christina

Christian sagde ...

Vil Mette ha mit nummer ?

Mette sagde ...

Overhoved ikke ��hvad sku jeg med det?

Mette sagde ...

Jeg venter på ham indtil han kommer ud. ❤❤❤❤

Christina sagde ...

Hej allesammen
Ordet psyko-sociopat er et kaempe begreb som ikke kan bruges om andre mennesker med mindre at det er blevet konstateret af en laege.
Når det så er sagt vil jeg til enhver tid kunne finde mindst 5 af de traek i hvilken som helst person jeg omgås med. Ville det så betyde at vi KUN lever i blandt psyko-sociopater? Klart NEJ. indslaget vides ikke hvem der har indrykket det og samtidigt er det naesten 4 år gl. COME ON man kan ikke på nogen som helst måde saette folk i bås.
Det kraever fagfolk og naemmere undersøgelser inden man kan afgør om han/hun er psyko-sociopat eller ej. I må meget Undskyld men jeg kan bare ikke ha det.

Christina sagde ...

Hej Mette

Den fyr du har mødt virker han rasende og ude af kontrol?

Christina sagde ...

Hej igen allesammen

Og selvfølgelig ville man kunne mærke om det er ægte kærlighed eller ej. For hvis det er det så kan følelserne aldrig være overfladiske. Så jer derude har i følelserne i klemme hos en i tvivler på er psyko-sociopat så løb IKKE din vej før du/i er 100% sikker. Du vil fortryde det meget hvis du løb væk og der ikke er hold i det. ALLE SKAL HAVE EN CHANCE I LIVET. Der kan være andre faktor der spiller ind end han/hun er psyko-sociopat.

Mette sagde ...

I lørdags virkede han utrolig sød og glad. Så nej ikke på nogen som helst måde sur eller rasende

Mette sagde ...

Han var så skuffede over det han havde hørt om sig selv.
At han gik rundt med de 2 sider i baglommen hvori der stod de generelle træk om psykopater.

Mie sagde ...

Dem der tror de kan afsløre en psykopat uden nogen diagnoser må selv være syge

Mie sagde ...

Hils ham og sig at han ikke ska tænke på det!!!
Alle de fyre og forhold jeg har været i ville jeg godt kunne plukke en del af tingene ud og samligne dem med de træk.
Men der er ingen af dem som jeg har været sammen med som er psykopater. Alle normale/unormale ville kunne genkende sig selv i de fleste træk.

Shady sagde ...

Du skal ikke bruge mig og mit private på denne side din klamme ....... slet mit nummer og ring aldrig til mig mere Mette. skrid

Shady sagde ...

Hvem fuck har bedt dig om at udgive mit liv på siden? Er du dum?

Mette sagde ...

Slap af! Går din kærlighed dig på ? Måske tænker du stadig på P..eller Z.....

Shady sagde ...

Og hva fuck er dit problem med det? Kan du ikke forstå at du ikke skal skrive eller kontakte mig via denne lorte side mere? Bare glem mig please . Jeg har masser at tænke på.

Mette sagde ...

Det er en aftale ������������

Mette sagde ...

Jeg håber du er okay og kommet godt ud

Anonym sagde ...

Som Mie siger, "Dem der tror de kan afsløre en psykopat uden nogen diagnoser må selv være syge".
"I"burde egentlig følge mere op på det, det kan næsten vurderes som underholdning - når man kommer tæt på folk.. Det er overraskende let og de færreste ligger mærke hvad man egentlig er.

Mennesker er flokdyr, men enkeltvis er de (to be honest) utroligt lette at manipulere med.
(Det gælder for begge køn, men ifølge mig er kvinder lettest.)

/angelus mortis